- Fråga
- Är jag den enda som önskar att man kan välja att ”home schoola” barnen i Sverige som man kan i USA?
https://sv.quora.com/%C3%84r-jag-den-enda-som-%C3%B6nskar-att-man-kan-v%C3%A4lja-att-home-schoola-barnen-i-Sverige-som-man-kan-i-USA/answer/Jonas-Hellberg-Hellberg
- Jonas Hellberg Hellberg
- VVS-ingenjör på AFRY (2018–nutid)
- Ons 17.IV.2024
- Varför skulle jag vilja det?
Venn-diagrammet över saker jag vet mycket om och saker som man bör veta när man går ut grundskolan överlappar långt ifrån fullständigt.
Jag kan inte rekommendera någon att projektera ett värmesystem utan att rådfråga någon som mig, därför tänker jag att fysik, kemi, samhällskunskap och så vidare kan ges till mina barn av personer som har en högskoleutbildning i ämnena.
De kommer antagligen bli mer okunniga än sina lärare i de relevanta ämnena, men annars blir de mer okunniga än vad jag är i ämnena, och det måste vara värre.
Åtminstone en riktig lärare på plats
- Ons 17.IV.2024
- Hans-Georg Lundahl
- Du utgår från att:
- skolmilieun som sådan är lika god som hemmets milieu
- och att kunskaps-niveau (deremot intet orientering) är det enda afgörande för hvem som skall bäst undervisa.
Plus att du begår den elementära blundern att utgå från att läromedel intet kunna godtgöra föräldrars brister.
Plus, och det är det hemskaste, du utgår från att DITT val är det enda rationella, och att de som göra en annan bedömning måste vara irrationella menniskor man måste "försvara" deras egna barn mot.
Vidrige socialist!
- A
- Jonas Hellberg Hellberg
- Skolmiljön i sig verkar inte avgöra särskilt mycket för barnets utveckling:
Betydelsen av klassrummets fysiska miljö
"Antalet elever, inomhusklimatet (som till exempel luftkvalitet och temperatur) och ordning i klassrummet är faktorer som speglar skolans fysiska miljö. I de två studier som har undersökt sådana miljöfaktorers samband med elevers psykiska hälsa pekar resultaten inte i någon särskild riktning. Elevers mående, exempelvis koncentrationssvårigheter, oro och nedstämdhet, påverkas inte av klasstorleken. Förändras inomhusklimatet eller ordningen i klassrummet verkar det inte vara förknippat med en försämring av elevers psykiska hälsa (såsom självaktning och sömnsvårigheter). Sammanfattningsvis har svenska studier inte funnit några tydliga kopplingar mellan den fysiska miljön och elevers psykiska hälsa."
Skolmiljöns påverkan på barn och ungas psykiska hälsa
https://www.elevhalsoportalen.se/skola/halsoomraden/psykisk-halsa/skolmiljons-paverkan-pa-barn-och-ungas-psykiska-halsa/
- Pedagogisk förmåga är mer avgörande för hur väl man kan förmedla kunskapen man har - jag har själv haft lärare som haft stor kunskap men usel förmåga att förmedla den, vilket är tankar jag tagit med mig när jag själv jobbat som lärare
"Plus att du begår den elementära blundern att utgå från att läromedel intet kunna godtgöra föräldrars brister."
Jag tror absolut att det finns barn som klarar sig bättre utanför skolan - jag själv var en sån i mångt och mycket. Jag har en hunger efter kunskap och kände mig ofta hämmad av skolan, men det hade inte blivit bättre om jag hållits hemma istället. Risken hade varit stor att jag ägnat all min tid åt att studera saker som jag tyckte var roliga och försummat sånt som jag tyckte var svårt, om jag inte hade en förälder där som konstant höll mig på linje, och vad vore skillnaden mellan det och vanlig skolgång?
"Plus, och det är det hemskaste, du utgår från att DITT val är det enda rationella, och att de som göra en annan bedömning måste vara irrationella menniskor man måste "försvara" deras egna barn mot."
Det tycker jag inte är riktigt träffsäkert. Om jag hade kunnat hitta en handfull skickliga pedagoger och på så vis skapat min egen privatskola åt mina barn hade jag kanske gjort det, beroende på hur väl de trivs i skolan - med risk för att de blir socialt missanpassade eftersom de missar hela den sociala aspekten av skolan!
"Vidrige socialist!"
Haha, okej
- Skolmiljön i sig verkar inte avgöra särskilt mycket för barnets utveckling:
- I
- Carl Söderquist
- Du har råkat ut för den där knäppgöken som tror han är intellektuell för att han försöker skriva som man gjorde på 1800-talet. Han anser också att man skall kunna gifta sig och skaffa barn med flickor som inte fyllt 15 än. Inget direkt att bry sig om.
- a
- Jonas Hellberg Hellberg
- Allting var bättre förr! 😆
Inte så att jag bryr mig, men jag tänkte att det kunde vara relevant att bjuda på lite mothugg ifall någon vandrar förbi och kikar in
- Carl Söderquist
- Allting voro bättre förr (heter det väl?) Haha
- Jonas Hellberg Hellberg
- intressant fråga!
Alla ting voro, men allting, är det singular eller plural?
- Carl Söderquist
- Singularis eller pluralis, det äro fråghan …
- To 18.IV.2024
- Hans-Georg Lundahl
- Tror Hellberg bedömer mitt lyckande eller misslyckande om verbbögning före 1950 ngt b3 än du.
- Carl Söderquist
- "Verbbögning"?
Så där som du skriver höll man inte på 1949.
Jag tror att Hellberg skakar på huvudet åt att du kallar honom "vidrige socialist".
- Hans-Georg Lundahl
- Jag bojkottar:
- 1870-talets ä-reform
- 1906 års reform ang. "af" "pligt" "rödt" "hvitt"
- diverse enskilda nyare stafningar (skulle helst stafva "möjligt" som "mögligt" men det är den förkortade versionen af "möggeligt")
- stafningen af franska ord som svenska, skrifver jag "juice" och intet "jos" kan jag skrifva "boîte" och intet "boett"
- samt 1950 års reform af verbbögningen.
Om du vill ha ett "årtal" för min orthographie och morphologie är det snarare 1809, gerna 1850 förutom de franska orden.
Det har aldrig afsett att vara en copia af hela språket då. Mina ordval och delar af meningsbyggnad äro helt moderna. Jag stafvar som jag pratar NU, som om dessa ändringar intet hade skett.
Hellberg har jag halft om halft bett om ursäkt (intet öfver hela linjen, psychologie-tro är socialistisk vidskepelse).
- Carl Söderquist
- Du kallade honom vidrig.
- Hans-Georg Lundahl
- Och jag ändrade till:
"Tja, du var kanske intet lika illa som ditt svar verkade visa. Dock ej på hela linjen."
Kan han svara för sig sjelf nu?
- Carl Söderquist
- Jag tror jag svarar för oss alla.
- Fr 19.IV.2024
- Hans-Georg Lundahl
- Om han lagt upp det så …
Skolpligt? Nej tack!
[=länk hit]
- Carl Söderquist
- Jonas Hellberg Hellberg jag kallade honom knäppgök. Jag ångrar mig. Han är mycket värre än så. Kolla länken.
Skolpligt? Nej tack!
[=länk hit]
Han kopierar allt vi skrivit och så lägger han det på sin blogg.
- b
- To 18.IV.2024
- Hans-Georg Lundahl
- To 18.IV.2024
- "för att han försöker skriva som man gjorde på 1800-talet"
Ang. stafning och verbbögning, hvar misslyckas jag?
F. öfr, nej, det är intet mitt anspråk på att vara intellectuel, det är min signal att jag är antimodern.
"Han anser också att man skall kunna gifta sig och skaffa barn med flickor som inte fyllt 15 än."
Ändra "skall" till "kan" …
The impediments of impotence, spell, frenzy or madness, incest and defective age (Supplementum, Q. 58)
https://www.newadvent.org/summa/5058.htm#article5
// I answer that, Since marriage is effected by way of a contract, it comes under the ordinance of positive law like other contracts. Consequently according to law (cap. Tua, De sponsal. impub.) it is determined that marriage may not be contracted before the age of discretion when each party is capable of sufficient deliberation about marriage, and of mutual fulfilment of the marriage debt, and that marriages otherwise contracted are void. Now for the most part this age is the fourteenth year in males and the twelfth year in women: but since the ordinances of positive law are consequent upon what happens in the majority of cases, if anyone reach the required perfection before the aforesaid age, so that nature and reason are sufficiently developed to supply the lack of age, the marriage is not annulled. Wherefore if the parties who marry before the age of puberty have marital intercourse before the aforesaid age, their marriage is none the less perpetually indissoluble. //
- Jemför
- IMMORTALE DEI
ENCYCLICAL OF POPE LEO XIII ON THE CHRISTIAN CONSTITUTION OF STATES
https://www.vatican.va/content/leo-xiii/en/encyclicals/documents/hf_l-xiii_enc_01111885_immortale-dei.html
Given at St. Peter's in Rome, the first day of November, 1885, the seventh year of Our pontificate.
- Ti 30.IV.2024
- Micke Friberg
- Vad du framstår som, är en total jävla kuf. Och en hycklare. Sitter på internet och skäller på den moderna samhället. Does not compute.
- Hans-Georg Lundahl
- Internet godtgör en del onda ting i moderna totalitära samhällen, anklagelsen om hycklerie afvisas dermed.
Ang. kuf, tack, jag tror det är bra att hålla sig borta från ett land der din hållning är förherskande.
Y a-t-il des Suédois qui poussent à me traiter de, soit toxicomane, soit fou ?
https://nov9blogg9.blogspot.com/2024/04/y-t-il-des-suedois-qui-poussent-me.html
- II
- To 18.IV.2024
- Hans-Georg Lundahl
- To 18.IV.2024
- Tja, du var kanske intet lika illa som ditt svar verkade visa. Dock ej på hela linjen.
Classtorlek påverkar definitivt:
- pegagogisk effectivitet;
- camratskap. Den sednare factorn är dessutom ytterst vigtig som sådan i milieun.
Pegagogiken är svårare ju mindre lärare och elever känna hvarandra och hvarandras referenser. M a o ganska mycket lättare än vanligt mellan förälder och egen afkomma (annat än efter lång separering).
"Risken hade varit stor att jag ägnat all min tid åt att studera saker som jag tyckte var roliga och försummat sånt som jag tyckte var svårt, om jag inte hade en förälder där som konstant höll mig på linje"
Huru vore det med en förälder som höll afkomman på linje då och då, för att slänga in nra timmar med mindre poppis ämnen?
"med risk för att de blir socialt missanpassade eftersom de missar hela den sociala aspekten av skolan!"
Hoppsan. Psychologisk vidskepelse. Kanske en smula socialistisk ändå.
F. öfr intet hvad studier från USA visa, serskildt intet med stora syskonskaror.
- B
- To 25.IV.2024
- Malin Senkoe
- To 25.IV.2024
- Dessutom verkar Jonas göra misstaget att uppdatera sin vokabulär med modern stavning och grammatik, på precis samma sätt som lärarna i den fysiska skolan. 😱
- Hans-Georg Lundahl
- Inget misstag, ett val.
Min vocabulär är modern, ordval komma och gå, det är stafning och verbböjning som jag hatar onödigt micklande med.
Sista ggn stafningen ändrades på goda grunder var c:a 1700, när th, dh, gh försvunno ur skrift när ljuden [Þ, ð, γ] försvunnit ur tal.
Men att reformen var ett misstag betyder intet att det är ett misstag att fölga den. Bara ett val, och ett val att icke protestera.
Sjelf är jag ngt af en språk-nerd och dermed föga hågad att låta 1870, 1906, 1950 bara passera.
- Carl Söderquist
- Verbbögning eller vebböjning?
- Hans-Georg Lundahl
- Som sagdt, hade gerna dragit "Verbbögning" … är factiskt inconseqvent, tyvärr …
- Annas svar till Jonas Hellberg Hellberg
- med fölgande débat
- lö 20 apr. 2024
- Anna
- Jag är bosatt i USA, och min son gick i "K12 Online", vilket är en hybrid. Det är en vanlig skola, fast på nätet. Studenter är från hela delstaten. Han hade vanliga lärare i alla ämnen, och en del lektioner via webcam. Lärarna hade telefontider varje dag och extra stöd erbjöds ständigt till vem som helst som ville ha det, eller bedömdes behöva det. Om någon hade svårt att hänga med på något speciellt var det tvång på extralektionerna. Man kunde även kontakta alla lärare via epost när som helst. Om man var intresserad kunde man delta i sport på lokala skolor. Utflykter och möten arrangerades ofta, men det var frivilligt. Standardprov togs på det lokala universitetet, och alla vanliga lektioner var så att säga självgående och upplagda på så sätt att man måste klara av en viss procent för att kunna fortsätta till nästa lektion. Men NÄR man går i skolan är flexibelt. Man vet vad som måste kompletteras varje vecka och allting ska vara inne senast midnatt söndag. Det var mycket mer krävande på många sätt, och inkluderade både grupparbeten och diverse presentationer och uppsatser. Allt som behövdes till fysik och kemi etc skickades ut i lådor innan skolåret började. Och jag menar ALLT. De skickade även en låne-laptop. Det var en utmärkt kombination, och jag hade själv föredragit detta lärosätt!
- Carl Söderquist
- Precis! Men det är ju inte hemskolning.
- sön 21 apr. 2024
- Anna
- Nä, inte egentligen, men folk kallar det det.
- I
- Carl Söderquist
- Jag tror att när folk är negativa mot hemskolning är det när föräldrarna bara håller barnet hemma och själva tar rollen som lärare och bestämmer hela kursinnehållet.
- to 25 apr. 2024
- Hans-Georg Lundahl
- Hvad är problemet med det, socialist?
- Carl Söderquist
- Jag är ingen socialist.
Om föräldrarna är extrema nazister, islamister eller annat kanske de inte är lämpliga som enda lärare.
- Hans-Georg Lundahl
- Med din utsago nyligen, är du intet socialist? Jo.
Kanske intet i economie, men det voro Palme och Tito intet heller. Och är intet Deng Xiao Ping heller.
Om föräldrarne äro Baalsdyrkare äro de icke lempliga föräldrar. Om en förälder alls är lemplig (inget af dina exempler verkar alltför afskräckande) äro de icke olempliga lärare.
Skolan är till för att (der den alls har giltiga syften) complettera föräldrar efter deras önskan, intet utgöra ett "motgift" mot dem.
- Thomas Gerle
- Är du helt flängd, stolle?
- Hans-Georg Lundahl
- Stolle och flängd för att jag vägrar socialism och marginalisering af folkgroupper?
- Thomas Gerle
- Att man är för en samhällsreglerad och samhällsutförd undervisning gör en knappast till socialist. Du har i vanlig ordning fel.
- Hans-Georg Lundahl
- Jodå.
Lika socialistisk som Solon och Pericles.
Och min grekiskprofessor jemförde Athen med folkrepubliker.
Rom deremot hade aldrig skolpligt eller förbud mot privata alternativ eller reglering af dem. DET kallar jag conservativ rättskipning.
Att staden eller landet kan erbjuda en undervisning den utför som complement är också helt acceptabelt. Likaså att vissa böcker kunna åtnjuta en status i undervisningen af sedvanerätt.
I Solons Athen hade en Christen intet kunnat ersätta Homeros med Bibeln. I Rom kunde han deremot ersätta Virgilius med Apostlagerningarne. Om han ville. Han kunde också erbjuda båda i parallel.
- II
- to 25 apr. 2024
- Thomas Gerle
- to 25 apr. 2024
- Två av mina barn gick ut gymnasiet genom sk virtual school, vi kallade inte det de gjorde "home schooling".
- Hans-Georg Lundahl
- När mor föreslog 9:an via Hermods hade vi deremot kallat det home schooling eller hemskolning.
I 8:an hade jag varit i skolan för en del ämnen, t ex franska plus skrifmaskin. Men jag slapp classen.
Och socialisterna tvingade oss välga mellan Bladins och SSHL. Under hot om fosterhemsplacering i annat fall.
1983 var Palme vid magten i landet och hans particamrater voro det i Malmö.
- Eget svar
- Är jag den enda som önskar att man kan välja att ”home schoola” barnen i Sverige som man kan i USA?
https://sv.quora.com/%C3%84r-jag-den-enda-som-%C3%B6nskar-att-man-kan-v%C3%A4lja-att-home-schoola-barnen-i-Sverige-som-man-kan-i-USA/answer/Hans-Georg-Lundahl-1
- Hans-Georg Lundahl
- Studerade Latin (språk) & Grekiska (språk) på Lunds universitet
- Ons 17.IV.2024
- Absolut intet.
Jag hatar skolpligten.
Och notera, det beror absolut intet på ointresse i ämnena.
Thursday, April 18, 2024
Skolpligt? Nej tack!
Labels:
Anna,
Carl Söderquist,
Jonas Hellberg Hellberg,
Micke Friberg,
quora,
Thomas Gerle
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment