Friday, May 6, 2022

Ang. en synpunct mot Greta Thunberg


Jag bara citerar den svenska öfversättningen af ett quora-svar på engelska, och min commentar mot det citatet.

Hon är ett argt barn. Att lyssna på brandtal av ett hysteriskt barn är irriterande därför att hon vid 16 eller 18 års ålder bidragit med 0 till samhället samt att hennes förståelse för komplicerade frågor är väldigt begränsad. Lite ödmjukhet skulle vara på sin plats för Greta.

Den som vill läsa resten af anti-Thunberg-svadan kan göra det här:

Varför är folk så aggressiva mot Greta Thunberg? Hon lyfter riktiga problem.
Besvaradt af Viktor Elofsson
https://sv.quora.com/Varf%C3%B6r-%C3%A4r-folk-s%C3%A5-aggressiva-mot-Greta-Thunberg-Hon-lyfter-riktiga-problem/answer/Viktor-Elofsson


När jag nu citerat hans punct 1 (i uppräkningen, efter hans inledning), är detta mitt svar på denna:

  • vid 16 eller 18 är man intet ett barn
  • hvad man bidragit till samhället är ovidkommande inför hvad man kan eller intet kan bidra med sin synpunct, det vidkommande är om den är rätt
  • om ngt är fel med den är det hennes lärares fel, de hade predikat "climat-vetenskap" som de hade gjort det
  • och med uppmuntran till afhållsamhet från osund skolgång har hon sedan climat-fredagarne factiskt bidragit till samhället


För öfrigt anser jag att skolpligten bör förstöras./HGL

Vänta, jag såg hans punct två:

Otacksamhet är irriterande. Hon vanemässigt klankar ner på det system och de människor som har gett henne en barndom som endast ett fåtal barn kan åtnjuta. Det här sänker hennes trovärdighet då det blir uppenbart att hon har noll perspektiv.


Hon har vuxit upp i ett system der hon tvingades till en milieu (skolan) som hon (liksom jag) hade svårt att anpassa sig till och der hon stemplades med en diagnos som kan ha förstört ganska mycket af hennes utsigter efter skolan. Hon har (liksom jag) utsatts för förtryck och sedan har hon (till skillnad från mig och från Bernadette Devlin, numera McAliskey) angripit hufvudsakligen till uteslutande annan punct. De enda som skulle bli irriterade på hennes "otacksamhet" vore praktsvin som den ochristne Jordan Peterson.

Se till exempel denna tirade af honom:

The Biggest THREAT To Our Society WE MUST FIGHT Against | Jordan Peterson's BRUTAL Speech
18th of March 2022 | Pursuit of Meaning
https://www.youtube.com/watch?v=y6VDgysKmtU


Som jag analyserat här, timmarne innan ett angrepp Påskaftons morgon:

Assorted retorts from yahoo boards and elsewhere : Analysing a Long Tirade by Jordan Peterson
https://assortedretorts.blogspot.com/2022/04/analysing-long-tirade-by-jordan-peterson.html


Fortsatt på "Dialogue med Elofsson"

No comments: