Friday, May 20, 2016

Nationalsången, var det laicism?


En tidningsman af fagra könet skref:

Jag minns när jag först läste påståendet om att i Sverige får man inte längre sjunga nationalsången på skolavslutningen av hänsyn till invandrarna. Jag tror det var 2009 eller 2010, och det var i en kommentarskolumn. Jag svarade direkt att ”men vi har ju aldrig sjungit den på skolavslutningar”, men den andre parten var tvärsäker. Så jag ringde min mormor, som var född 1915 och gick i sockenskola i Brattfors i Värmland, och hon sa ”näe men vi sjöng ju Den blomstertid … nationalsången har jag aldrig sjungit”.


Jag mins också den blomstertid från lågstadiet, kanske äfven mellanstadiet med och 7:an.

8:an hade jag hemundervisning, 9:an och gymnasiet gick jag på SSHL der skolafslutning betydde "Härlig är jorden, härlig är Guds himmel ...".

Deremot kan jag tänka mig att vissa skolor som nu lida af förbud mot nationalsången factiskt kunna haft den, som icke-kyrklig protest mot psalmen "Den blomstertid nu kommer". Frågan är : får man ännu sjunga "Den blomstertid nu kommer"?

Hans Georg Lundahl
Nanterre UB
Qvatemberfredag i Pingstoctaven
20.V.2016

No comments: