Wednesday, February 23, 2022

1959 förfölgdes samer och romer


Frågan concentrerar sig på samer. Min fråga:

Har "lapp och jag har mina renar" bidragit till att minska förföljelserna av det samiska folket?
https://sv.quora.com/Har-lapp-och-jag-har-mina-renar-bidragit-till-att-minska-f%C3%B6rf%C3%B6ljelserna-av-det-samiska-folket?


Per Westling
finns i Sverige
Svarade mån
Du frågar om en låt från 1959? Är det speciellt relevant idag?

Och vad menar du med "förfölgelerna"? Är det "google translate" som har hittat på det ordet?

I

Jakob Persson
mån
Menade nog "förföljelserna" – jag har föreslagit ändring.

Hans-Georg Lundahl
För 3min sedan
Jag bojkottar nystafningen.

Google translate kan missa syntax, men lär intet bjuda på stafningar 1850 c.

Om "s" saknades var tangenten trög utan att jag märkte det.

II

Hans-Georg Lundahl
Just nu
Jag frågade om historian.

1959, men tydligen en hausse mitten af 80-talet.

När låten skrefs förfölgdes (se svar till JP om stafning) lappar och zigenare - t ex med eugenism, psychiatrie och barnavårdsnämnder.

Katititzi har troligen hjelpt att minska dem mot zigenare, jag undrade hvad den låten kan ha bidragit ang samer.

Och efter din reaction borde det vara ngn mer historieintresserad än du som skulle kunna svara.

Två mer svar
kommo till under uppdatering fredag 25.II. Om ofvanstående var A, blir det B och C.

B

Tao Yanbao
Svarade ons
Det är en rar och oskyldig låt. Den har nog haft noll effekt till eller från på det du syftar på. (Har "Bä, bä vita lamm" förbättrat fårskötsel? Knappast.)

Hans-Georg Lundahl
Just nu
Fårskötseln var knappast ett svinerie innan bä, bä, hvita lamm …

C

Jan Ohlsson
Svarade För 22tim sedan
Den rockande samen, Sven-Gösta Jonsson, uppträdde på skolgården till min lågstadieskola i Årsta, Stockholm, troligen 1959.

Som jag minns det var det mer gammaldansstuk än rock, och uppträdandet ledde inte till några mer genomgripande ideologiska förändringar hos mitt nioåriga jag, vad jag kan erinra mig.

Hans-Georg Lundahl
För 5min sedan
Hade du varit för tvångsomhändertagande af lapska barn eller steriliseringar af gifta lappar innan?

Factiskt, vare sig du kände till det eller intet, voro andra det, ännu. Otyget afskaffades 70-talet.

Tyckte du bättre om lappar än innan? I så fall hjelpte du till att göra otyget svårare för ngn annan.

Jan Ohlsson
För 2tim sedan
Tack, jag är ganska bra inläst på samisk historia, nutida såväl som forntida. Men som nioåring vid femtiotalets slut var jag inte så välunderrättad. Det var först sedan jag börjat röra mig i fjällen i början av sjuttiotalet som intresset tog fart.

Hans-Georg Lundahl
Just nu
Men låten kan ha bidragit till det?

Jan Ohlsson
fre
Nja, det jag minns som liten var en sagobok i samisk miljö, och samekåtan på Skansen. Som barn tyckte vi nog att alla svenska försök att spela rock, som RockBoris eller RockOlga, inklusive den rockande samen, var lite fåniga. Det lät mer som gammeldans än som Elvis eller Bill Haley.

28.II.2022

Hans-Georg Lundahl
Just nu
Aha … jo, det finns andra culturmedia än "svenska försök att spela rock" … och den boken låter mycket treflig.

Originalet till melodien är f öfr Country Western eller rent af hillbilly - Red River Valley - och intet rock.

No comments: