Monday, August 21, 2023

Hvarföre jag tänker blockera Carl Söderquist. + Svar till hans sednaste.


16-åriga mödrar · Hvarföre jag tänker blockera Carl Söderquist. + Svar till hans sednaste. · Hvarföre jag har blockerat Carl Söderquist och en till

I

Carl Söderquist
18.VIII.2023
"Det är motsvarande statare." - Absolut intet. En träl motsvarar intet en statare i och med att en träl intet har samma precaritet. En träl är en del af ett arbetslag. Ses hans son som begåfvad och friges är trälen fortfarande en del af ett arbetslag. Han blir hvarken fattigare eller afsevärdt rikare af sonens frigifning och preststudier.


Läs vad jag skrev:

Jo, det fanns fattiga människor som arbetade åt andra och fick sin lön som mat och husrum. Det är motsvarande statare. Alltså inte slavar. Det fanns också sådana som hyrde en gård och betalade hyra i vad man producerade.

Män under medeltiden"


Du har fel." - Enligt en menniska som blandade ihop trälar och statare, universitet på prestens initiativ och universitet på famillens … med andra ord, enligt en menniska som saknar coll på medeltiden.

Nej, frågan rörde om det var lika enkelt att få läsa vidare som idag.

Du vet ju inte ens vad vi diskuterar.

"Nej, Sverige behöver utbildad arbetskraft." - Sverige behöfver intet ta bort mödrar från barn. - "De flesta som är 16 är inte mogna mentalt." - Svammel. Mognad beroende af hjernans utveckling är den samma som tidigare när det var helt accepteradt. Psychologisk mognad p g a erfarenhet är ngt som föräldraskap sätter igång. Med den inställningen upmuntrar du i princip till mord. Ä k s abort.

Så du menar att eftersom det är accepterat i vissa länder att flickor gifter sig när de är i nioårsåldern så skall vi införa detta?

Självklart får väl 16-åriga flickor skaffa barn om de vill och om de gör det skall de få stöd. Det är inte olagligt. Men de flesta väljer inte att göra det så tidigt.

Självklart skall de inte göra abort om de inte själva vill. Ingen skall heller uppmuntra dem till det.

Ta och läs ordentligt innan du svarar.

II

Carl Söderquist
18.VIII.2023
Du svarar inte på frågan. Varför föraktar du mig?

Medellivslängden i Frankrike är någonstans drygt 80 år. Det är inte görligt att ha ett pensionssystem som i snitt försörjer människor i 20 år.

Du kan ju visa var jag har skrivit att man skall ta mödrar från barn. Eller ens far-och morföräldrar från barnbarn. Att ha en högre pensionsålder innebär inte att mor/farföräldrar inte får träffa sina barnbarn.

Om jag nu skulle anse att någon inte är så smart så skulle jag inte se det som ett skäl att förakta personen ifråga.

Men här är det ju du som inte är riktigt läskunnig. Eller så har du inte förmågan att förstå.

Måhända lägger du alltför mycket fokus på att skriva på gammaldags sätt.

III

Carl Söderquist
18.VIII.2023
Ett problem är att vi redan idag är överbefolkade. Skall vi försörja en äldre generation med skattemedel måste varje ny generation vara större än den föregående. Det blir ett pyramidspel. En befolkning kan inte växa i all oändlighet.

Mina svar

I
Hänvisade standardverket:

Historiska : Män under medeltiden
https://historiska.se/upptack-historien/artikel/man-under-medeltiden/


"det fanns fattiga människor som arbetade åt andra och fick sin lön som mat och husrum."

Collar på bönder.

Bönder
Mer än hälften av de svenska bönderna ägde själva sin jord och gård. De betalade bara skatt direkt till kungen och kallas för odalbönder. För att vara odalbonde måste du ha ärvt din jord i flera generationer. Den andra sortens bönder var de som brukade jord som ägdes av frälset. De betalade arrende (hyra) till den som ägde jorden, ofta i form av det som producerades på gården, till exempel smör, kött eller bröd. Jakt och fiske var fortfarande viktigt för bönderna. I många delar av landet, särskilt i Norrland, betalade man skatt i form av djurskinn.


a) odalbönderna verkade intet motsvara statare, för de betalade skatt till kungen.
b) arrendatorerna verkade intet heller motsvara statare, för de betalade arrende i production eller jagtlycka, intet i nästan hela skörden, med litet mat qvar åt dem.

"Nej, frågan rörde om det var lika enkelt att få läsa vidare som idag."

Jag hade intet sagt ett ord om att det vore lika enkelt att studera som idag. För någon.

Jag hade sagt att ingen categorie var på förhand utesluten. M a o att det intet handlade om föräldrars penningmedel. Att "motsvarande statare" intet skulle ha kunnat afvara en son har affärdats med factum att det intet fanns ngt motsvarande statare. Det större och första argumentet var att vanliga bönder intet skulle ha haft råd med att skicka barn till studier, och svaret är att initiativet intet var privat, altså famillens, utan offentligt, d v s kyrkans.

Om presten i byn fann att tredje sonen till näst fattigaste arrendatorn var from och bra på att höra på (stör intet lectioner) och på att lära sig utantill (bra innan modern tillgång på papper) och intet verkade ha en fästmö och intet verkade sakna det alltför mycket, betalade Kyrkan denne grabbs skickande till en biskop eller evt. en plats i Paris.

Under Medeltiden var i de flesta landskap tiondet indelat i prest-tionde och kyrko-tionde. Presttiondet var 1/3 af spannmålstiondet, samt hela tiondet af all annan (t ex mjölktionde i prestost). Kyrko-tiondet var 2/3 af spannmålstiondet. Kyrkotiondet var i sin tur indeladt i tre delar:

  • 1/3 till biskopen
  • 1/3 till kyrkan
  • 1/3 till de fattiga


Bondgrabbens studier skulle ha financierats af den tredjedel af kyrktiondet som gick till kyrkan, till bl a just prest-utbildning.

"Du vet ju inte ens vad vi diskuterar."

Sagdt af den som intet kunde läsa innantill i sin källa och som vill styra upp discussionen till sin fördel genom att affärda svar som intet passar honom genom felaktiga anklagelser om att byta ämne.

"Så du menar att eftersom det är accepterat i vissa länder att flickor gifter sig när de är i nioårsåldern så skall vi införa detta?"

Jag föredrar Kyrkans åldersgräns 14 för män, 12 för qvinnor.

II
"Medellivslängden i Frankrike är någonstans drygt 80 år. Det är inte görligt att ha ett pensionssystem som i snitt försörjer människor i 20 år."

Annat än med vexande befolkning, hvilket kräfver uppmuntran af natalitet.

"Du kan ju visa var jag har skrivit att man skall ta mödrar från barn."

"Just, en af de saker som Sverige borde ändra, så att det blir görbart igen att skaffa barn när man är 16 eller f d d 14."

Nej, Sverige behöver utbildad arbetskraft. De flesta som är 16 är inte mogna mentalt.


I fallet att en 16-årig nu blir hafvande eller än mer en 14-årig, har det omdömet tre practiska slutsatser :

  • behålla barnet främst på moderns föräldrars villkor, med hjelp af far- och morföräldrar (hvilket Carl Söderquist motverkar genom att hålla qvar dessa i arbetslifvet efter 60)
  • adoptera bort efter födelsen eller evt. skicka till fosterfamille
  • abortera.


Jag kämpar för en fjerde möjlighet, att modern gifter sig med barnafadern. DEN är Carl Söderquist tydligen också emot:

De flesta som är 16 är inte mogna mentalt.


Adoptera utgör just att ta barn från moder. Abortera ännu mer. En biologisk mor hvars barn adopterats bort har intet ens besöksrätt. För fosterfamille finns besöksrätt, men den kan kringskäras.

"Om jag nu skulle anse att någon inte är så smart så skulle jag inte se det som ett skäl att förakta personen ifråga."

Åh, om jag ansett honom som bara osmart, nej, jag skulle intet ha föraktat honom. Jag anser hans hållning djupt omoralisk. I bästa fall en man som tar bort möjlighet efter möjlighet för sämre ställda (t ex yngre) och ger f-n i att han just derigenom tvingar dem till saker han påstår sig intet vilja tvinga dem till - ungefär som en fabriksarbetare som sliter ut personalen långt in på lördagsqvällen, och sedan säger att han absolut intet vill hindra någon från att gå uthvilad till kyrkan på söndagsmorgon.

Jag föraktar intet osmarta personer, utan tyranner och deras hejareclaque.

"Men här är det ju du som inte är riktigt läskunnig."

Han visade motsatsen med "motsvarande statare" (historia) och likaså med "cassa" (äldre svenska stafningar) ... han läste intet correct innantill vare sig SAOB eller Historiska.

"Eller så har du inte förmågan att förstå."

När en tyrann (eller medlem af dennes hejareclacque) treffar en ärligare menniska, går det intet alltid att rakt fram anklaga för oärlighet. Men skylla på motpartens incompetence är en classiker - icke minst i landet jag lemnade mars 2004, när jag tog tåget öfver Öresundsbron till Danmark.

"Måhända lägger du alltför mycket fokus på att skriva på gammaldags sätt."

Jag försöker intet öfverlag skrifva gammaldags, jag påstår intet att jag talar som på valfritt tidigare årundrade, och jag skrifver i stort sedt som jag talar, MEN jag stafvar och böjer verb enligt principer inom begripliga ramar (som débatten bevisat begripliga : äfven om en del af hans svar voro mindre vidkommande än han ville ha det till verkade han svara på hvad jag skrifvit och intet nöga sig med "hva'??" eller dra helt ovidkommande repliker) men äldre än de sednaste stafningsreformerna (de onödiga, de efter 1700, när th, dh, gh försvunno).

I o m att jag gör det sedan 2002 behöfver jag intet lägga någon focus alls på det äfven om påhopp af den typen tvinga mig att lägga focus på att försvara det. Jag skulle tvert om tvingas lägga focus på att stafva och böja verb som efter 1906 - 1950 om jag ville lägga om tillbaka. Precis som jag känner mig besvärad när ett "centrum" på engelska stafvas "center" (i USA) i st f "centre" (resten af engelsktalande verlden) om jag måste copiera för hand.

III
"Skall vi försörja en äldre generation med skattemedel måste varje ny generation vara större än den föregående."

Så länge skatteförsörgda pensionärer behöfvas.

"Det blir ett pyramidspel."

Det är just nu ett pyramidspel som håller på att tippa öfver styr.

Jag bryter gerna pyramiden om en generation eller två när barnrikedom gjort betydligt fler äldre oberoende af pensioner eller annat samhällsstöd.

Det göra säkert vissa invandrare också, men skillnaden är att de skulle komma på det när de tagit öfver länder.

"En befolkning kan inte växa i all oändlighet."

Krig, sjukdom, olyckor se till att befolkningar aldrig göra det. Ett dåligt pensionssystem med afrådan för unga att skaffa barn är intet ett serskildt trefligt tillägg till annat elände.