Tuesday, June 11, 2013

Om Carlismen på FB

Tråd i grouppen "Katolskt samtalsforum":

Marcus Urbanski

De spanska karlisterna är ett mycket intressant kapitel för den katolskt historieintresserade. Att gå igenom hela dess anspråk och historia vore att uppta ett alltför stort utrymme på fb. Jag nöjer mig med att snabböversätta den karlistiska hymnen som sjöngs under det spanska inbördeskriget.

Marcha de Oriamendi (El himno Carlista)

Por Dios, por la patria y el Rey
... Lucharon nuestros padres.
Por Dios, por la patria y el Rey
Lucharemos nosotros también.

Lucharemos todos juntos
Todos juntos en unión
Defendiendo la bandera
De la Santa Tradición. (bis)

Cueste lo que cueste
Se ha de conseguir
que los boinas rojas
entren en Madrid. (bis)

Por Dios, por la patria y el Rey
Lucharon nuestros padres.
Por Dios, por la patria y el Rey
Lucharemos nosotros también.


Oriamendi-marschen (carlismens kampsång har fått sitt namn efter carlisternas första segerrika slag den 16 mars 1837 vid det närbelägna berget Oriamendi utanför San Sebastián)

För Gud, fädernesland och konung
Kämpade våra fäder
För Gud, fädernesland och konung
Skall också vi kämpa
Vi kämpar alla tillsammans
Tillsammans i förening
Vi försvarar den heliga Traditionens fana
Kosta vad det kosta vill
Det skall till segrar
Så att de röda baskrarna
tågar in i Madrid


youtube med carlist-hymnen

Bo Divander
Jag undrar stillsamt vad katolska kyrkans ledning skulle säga om den hymnen...?
Mikael Rosén
Såsom det står i Oremus: Alla Guds heliga: Stån oss bi med eder förbön, på det att vi genom sant kristligt leverne och orubblig trohet alltid må vara redo att skydda och värna vårt fosterland och sålunda bliva värdiga att upptagas i vårt eviga hemland i himmelen.
Marcus Urbanski
Bo Divander , karlisternas historia är för lång och för svår för att bena ut i ett forum som detta. Men Rom stödde karlisternas kamp.
Richard Agaeus
Dt finns mkt att skämmas för Marcus Urbanski - låt oss inte ta upp dt =( =(
Marcus Urbanski
I karlisternas kamp finns inget att skämmas över.
Mikael Rosén
vad har du problem med bo?
Richard Agaeus
Tex barnen som rövades bort ?
Mikael Rosén
Vi nationella katoliker har "mycket" att skämmas för, vi är ju bovarna...
Marcus Urbanski
Karlisterna rövade bort barn? Källa på det?
Simon Holmqvist
Jag fattar inte? Varför skulle man skämmas? Detta är väl nåt att vara stolt över?
Hans-Georg Lundahl
Barnen som röfvades bort var definitivt intet carlisternas fel!

Det var två skeden under Franco - 1) omedelbart efter 39/40 öppet tvångsomhändertagande af rödas barn, på tillrådan af psychiatern Valleja-Najera, - 2) ett hemligt nätverk (prester, nunnor/sköterskor, läkare) mot/under 70-talet.

För nra månader sedan försökte röda blanda ihop de båda historierna till en sörja af Francos brottslighet, men carlisterna voro den lagliga oppositionen, intet regimen.

"Jag undrar stillsamt vad katolska kyrkans ledning skulle säga om den hymnen...?"

Den himmelska eller jordiska ledningen? Hvilken period af den sednare?
Richard Agaeus
Hej Marcus Urbanski jag antog att jag hade den minsta aning om vad vi pratade om (ja trodde vi pratade om spanska inbördeskriget) men märkte att ja var ett par decennier för sen - förlåt, glöm min kommentar, dt var på grund av okunskap och att jag trodde att jag visste vad jag pratade om

No comments: