Saturday, August 31, 2013

Modellen intet längre fabricerad?

IP
[...] pedalen till symaskinen brann upp
HGL
ouch
TP (make till IP tror jag)
trycker..
IP
jepp de är lite illa måste jag säga
HGL
stora sÖmnadsbestyr eller går det att göra för hand?
HGL
nja igentligen övade vi bara på att sy... jag höll på att lära "gudbarnet" att sy med symaksin
HGL
gudsonen eller guddottern?
IP
min mans guddotter
HGL
ah ok - då får hon väl lära handsömnad nu?
IP
de hade jag redan lärt henne så de var dags att lära henne hur en symaskin funkar och mitt i skiten började pedalen ryka och ha sig så de slutade med att den fick ta ett vatten bad innan nått annat hade börjat brinna
HGL
aj då - en lection om att nyast intet alltid är säkrast (typ skyskrapor, flygplan och missnögda muslimer i samma land är intet heller ngn högdare)
IP
de var ju en gammal och säker symaskin... synd bara att man inte kan köpa nya pedaler till den
HGL
märket är intet längre fabriceradt?
IP
jo men inte typen av symaskin
HGL
det var väl närmast typen jag menade - har nyare typer af samma märke helt olika typ af pedaler? Eller går det att få reservdelar till äldre typen? Om intet är det ett praktexempel på felet med industrialism: en del går sönder, modellen är gammal, ingen reservdel längre, köp nytt (vill man tvinga en till). Kanske en electriker kan construera en pedal som går till machinen i så fall?

No comments: